دورنمای وضعیت هنر در دوران هوش مصنوعی
یکی از مباحثی که در عصر جدید پیرامون آثار هنری مطرح شد، از بین رفتن اصالت آنها بود. خلاصه‌ی حرف "والتر بنیامین" این بود که در دوره­‌ای که می­‌شود هر چیزی من جمله آثار هنری را روی یک خط تولید گذاشت و هزاران نسخه از آن را بازتولید کرد، آیا می­‌شود دیگر حرفی از "خاص" بودن یک کار هنری زد؟ آیا تابلوی مونالیزا دیگر برای شما "هاله"ی شگفت‌انگیزی دارد؟ چون آن را در لوور دیده­‌اید؟ نه، چون آن را هزاران بار این‌طرف و آن‌طرف دیده­‌اید.

حالا اگر بنیامین در این دوره­‌ای که هوش مصنوعی دارد پا می­‌گیرد می‌بود، چه می‌گفت؟ اگر اجازه دهید اول بگویم اطلاعی ندارم! و بعد از آن حدس بزنم احتمالاً با وجود هوش مصنوعی، تولید یک اثر هنری در خیلی از موارد تسهیل شود. همین الآن‌ش هوش مصنوعی قابلیت خلق یک‌سری تصاویر خاص و بعضاً فانتزی را دارد. خودش شروع به ساخت ملودی و آهنگ نیز کرده است. همه‌ی این‌ها در کل باعث می­‌شود سرعت تولید یک اثر بالا برود.
اما "هنر" یعنی تازگی؛ یعنی خلاقیت؛ یعنی تجلی مفاهیم. هوش مصنوعی خلاقیتش تا کجا می‌کشد؟ او معنای مفاهیم متعالی را چقدر می‌فهمد و چقدر می‌تواند خارج از الگوریتم­‌های کلیشه­‌ای، آن­ها را در قالب یک اثر بدیع بازآفرینی کند؟ بگذارید مثالی بزنم. چند شب پیش وسط انجام کاری، در چت جی‌پی‌تی نوشتم «پیروزی انقلاب اسلامی» و خواستم که به من عکسی بدهد. فکر می­‌کنید خروجی چه بود؟ چیزی شبیه تظاهرات­‌های ۵۷. موجی از جمعیت به همراه پرچم­‌های جمهوری اسلامی. همین!
به نظر می­‌رسد هوش مصنوعی حالا حالاها از انسان عقب­‌تر بماند و حداقل در یکسری مفاهیم بزرگ و پر معنا که خود انسان هم نیاز به غور در آنها دارد، دست هوش مصنوعی خالی باشد؛ چون نمی‌تواند فرآوری فکری چندانی انجام دهد. می­‌گویید نه؟ امتحان کنید! بزنید یک تصویر در توصیف این جمله به من بده: «مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست.» بعد خروجی را با اثر «هرگز مبادِ» مرحوم استاد حبیب‌الله صادقی مقایسه کنید. بدرود!

abphhm

✍🏼 یادداشت هسته‌ی هنر و رسانه به قلم سید محمداحسان نجفی‌فر؛ دانشجوی ورودی ۱۳۹۸ کارشناسی ارشد پیوسته، رشته‌ی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، گرایش سیاست‌گذاری فرهنگی، دانشگاه امام صادق(ع)
🎙شما می‌توانید این یادداشت را با صدای گرم مهدی خاوری نیز بشنوید: